A Nagy Szénbányász Díj

Blogunkban a kortárs művészet "remekeit" kívánjuk a nagyközönség számára közelebb hozni műértő kritikáinkon keresztül. Kritikai szemléletünk alapvetően a kispolgári földhözragadtságból valamint a proletár materializmusból táplálkozik, ars poeticánkat leginkább a klasszikus "bazmeg, ilyet én is tudok!" jelmondat fejezi ki. Ha a kedves olvasó érezte már magát átverve egy műalkotás szemlélődése közben, és legszívesebben inkább szénbányába küldte volna dolgozni az alkotót, hogy megtanulja, mi az a kemény munka, akkor írja meg nekünk a szenbanyaszKUKACgmail.com-ra.

2010.02.03. 22:47 Carbonaro

Ürülékformájú villám, vasalódeszkából készült szarvas

Mai műtárgyunkról bátran állíthatjuk, hogy a nagystílű pofátlanság egyik csúcsa. A műalkotás szintén a frankfurti Modern Művészetek Múzeumában található, méghozzá az állandó gyűjtemény egyik legmegbecsültebb darabjaként. A kiállítótermet is eleve hozzá tervezték. A szoborcsoport több elemből áll és sokadik ránézésre is nehéz eldönteni, mit ábrázolhat, dehogy egy lepusztult, kutyaszaros járdaszakaszhoz lehet valami köze, arra talán sokan tippelnének. (UPDATE! Köszönjük finomanarancs kommentelőnk címadási ötletét: "A seggemből kilógó, utolsó, nagy darab szar a korábbi erőlködés szánamlas eredménye felett" :DDDD) De nem: az alkotó szándéka szerint valójában villámlást ábrázol, szarvasra vetődő fénnyel (nem poén, tényleg ez a címe, eredeti nyelven: Blitzschlag mit Lichtschein auf Hirsch).

  

Azt a múzeum művészettörténészei is érezhették, hogy azért ez így önmagában egy kicsit gáz lenne, így – a többi kiállított tárggyal ellentétben – össze is állítottak egy füzetecskét, amiben öt oldalon keresztül magyarázzák e remekmű zsenialitását. Ezzel azonban leginkább csak azok alá adják a lovat, akik szerint a modern művészet a művészvilág, kritikusok és a gazdag emberek összeesküvése az egyszerű polgárok frusztrálására.

 

A füzetben ugyanis külön részt szentelnek a szoborcsoport minden egyes elemének: a villámnak, a szarvasnak, a szarvas körüli ősállatoknak, stb. Ebből például kiderül, hogy a villám nem más, mint a plafonról lelógatott bazinagy barnás-zöldes fémdarab a terem végében. Ezenkívül szó van még arról, hogy a villám itt megjelenített formájában milyen művészeti utalásokat tartalmaz más objektumokra (pl. a lávára, egy kontinensre vagy egy Giacometti-szoborra), csak épp arra nem térnek ki, hogy bazmeg, egy villám kurvára még csak távolról sem hasonlít erre az ocsmányságra! A szarvashoz (szarvas = a szürke fémlábakra támasztott használt vasalódeszka) fűzött magyarázat is csupán a szarvasnak a képzőművészetben betöltött szerepérő értekezik, illetve idézi az alkotó mester szavait: „Az ott egy szarvas, és a szarvas bizony nem ember.” Köszönjük.

 

A szoborcsoport elkövetője egyébként a 80-as évek végén elhalálozott Joseph Beuys, akit néhányan a XX. századi nyugat-német képzőművészet egyik legnagyobb alakjának tartanak. Mások meg sarlatánnak. A maga idejében nagy nyilvánosságnak örvendő és befutott művész volt, és egyébként tudott viszonylag normális szobrokat is készíteni. Hogy ezt enyhítő körülményként figyelembe lehet-e venni, mielőtt képzeletünkben a szénbányába zavarnánk dolgozni, annak eldöntését már az olvasóra bízzuk.

6 komment

Címkék: villám frankfurt szarvas beuys joseph


A bejegyzés trackback címe:

https://szenbanyasz.blog.hu/api/trackback/id/tr261728085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

finomanarancs 2010.02.03. 23:47:47

Én inkább a "seggemből kilógó, utolsó, nagy darab szar a korábbi erőlködés szánamlas eredménye felett" címet adnám.

nemlayla 2010.02.09. 12:12:50

Örülök, hogy nem én vagyok az egyetlen, akinek hasonló ugrott be, én a "kertvégi budi kézigránát után" címet javallanám. Persze én durva és műveletlen paraszt vagyok.

Scypio 2010.02.10. 18:59:02

nincs itt a háttérben valami magyar szál? Szarvas, és közben vas szarkupacok. Nekem gyanús mindenesetre.

gabirike 2010.02.11. 10:21:38

érdekes nekem egy kakukkos óra jut róla eszembe

Intizar 2011.11.28. 14:07:07

Én ezt a dolgot láttam személyesen. Megrendítő volt. A katalógusból azt lehetett kiszedni, hogy a szanaszét heverő OBJEKTUMOK valamiféle "primitív őslények" óhajtanának lenni.
Nos, nem vagyok se művész se hozzáértő, és még sohasem láttam bronzba öntött SZART, de szerintem ez egy olyan dolog, mint a pofon: első látásra rögtön fölismerni.
Már csak az érdekelne, hogy Beuys úr valóban primitív őslényeknek szánta-e őket, vagy a művészi koncepciónak része a hüje sznobok átb*ása és a rajtuk való röhögés is.
süti beállítások módosítása