A Nagy Szénbányász Díj

Blogunkban a kortárs művészet "remekeit" kívánjuk a nagyközönség számára közelebb hozni műértő kritikáinkon keresztül. Kritikai szemléletünk alapvetően a kispolgári földhözragadtságból valamint a proletár materializmusból táplálkozik, ars poeticánkat leginkább a klasszikus "bazmeg, ilyet én is tudok!" jelmondat fejezi ki. Ha a kedves olvasó érezte már magát átverve egy műalkotás szemlélődése közben, és legszívesebben inkább szénbányába küldte volna dolgozni az alkotót, hogy megtanulja, mi az a kemény munka, akkor írja meg nekünk a szenbanyaszKUKACgmail.com-ra.

2010.01.31. 23:40 Carbonaro

A számok világában járatos művész

Persze lehet már előre is Pécsen kuncogni, de azért lássuk be, külföldön is szoktak hülyeséget csinálni. Első műtárgyunk jelenleg a frankfurti Modern Művészetek Múzeumában látható, elkövetője pedig az amerikai Jonathan Borofsky. Az alkotás elsőre egy nagycsoportosokkal végeztetett óvodai kézügyesség-gyakorlat végeredményének tűnik: vékony drótból kihajtogatott, nagyjából 30 cm magasságú számok, egymás után rendezve (lásd: a képen), a címe pedig meglepő módon: 5836429. Csak remélni tudjuk, hogy a szám nem a műalkotás árára utal (akármilyen pénznemben is legyen az kifejezve), különösen, hogy nekünk 8 eurót kellett a megtekintéséért a bejáratnál leszurkolni. Ennyi pénzért egy átlagos keresetű magyarnak több mint 2 órát kell melóznia, ennyi időráfordítással viszont bárki ki is hajtogathatja magának a képen látható „műalkotást”. Jó, most igazságtalanok vagyunk, mert a múzeumi belépő árában a többi műtárgy megtekintése is benne van...

 

   

Az alkotó Borofsky egyébként nem tekinthető kispályásnak a maga nemében: mindenféle menő egyetemeken tanult és tanít, illetve egy csomó városban láthatók hatalmas méretű, lapos és kissé amorf emberalakjai. Aki járt már a Berlin keleti részében levő Treptow városrészben, az biztos látta a Spree fölött álló, lyukacsos alumíniumlemezekből készült 30 méteres alakokat.

 

Borofsky számokhoz való vonzódásáról azt írja a wikipédia, hogy a mester – aki egyébként jellemzően az aktuális művészeti áramlatokat igyekezett lekövetni – 1967-ben rátalált saját hangjára: megállapította, hogy a festmény- és műtárgykészítés halott, és innentől kezdve inkább számokat írogatott papírlapokra. Így aztán élete első kiállításán képes volt papíríveket közszemlére bocsátani, amikre évek kitartó munkájával a számsort írta fel 1-től 2.346.502-ig. 1974-ben pedig újabb forradalmi ötlete támadt: elkezdte számolni a negatív számokat is! Közben pedig ilyeneket nyilatkozgatott, hogy „As an artist, my goal is to present … illustrations of my thoughts regarding the meaning of time“. Akit a többi, hasonlóan magvas gondolat is érdekel, itt olvashat utána.

 

Bár végül is, ha az „5836429” című alkotás előtt kihajtogatta drótból az előző ötmillió-nyolcszázharminchatezer-négyszázhuszonnyolc számot is, az tényleg kemény munka lehetett. Hogy egyúttal elismerésre is méltó-e, annak eldöntését kivételesen nem a szénbányászokra, hanem a naphosszatt számlák és kimutatások fölött görnyedő gyakorló könyvelőkre bíznánk...

 

2 komment

Címkék: számok drót borofsky jonathan


A bejegyzés trackback címe:

https://szenbanyasz.blog.hu/api/trackback/id/tr401718393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

finomanarancs 2010.01.31. 23:49:31

kötelet az ilyennek, vagy legalább egy szénlapátot!

gabirike 2010.02.08. 08:26:17

Hát ha nem is művészet, de remek meditációs gyakorlat! És még fizetnek is érte!
süti beállítások módosítása