A blogban eddig hanyagoltuk a filmeket, főleg a magyar kortárs művészfilmeket, mert azok amúgy is annyira köztudottan szarok, hogy nincs hírértéke ezt még egyszer leírni. Most viszont kivételt teszünk: a "VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan" című - már ha ezt tényleg címnek lehet nevezni - borzalmat ugyanis annyira tolják mostanában ahhoz képest amennyire elfuserált, hogy valakinek ki kell mondani végre: a király meztelen.
A VAN megbízhatóan hozza egy rossz film gyakorlatilag összes tipikus hibáját:
- nincs benne történet: mármint az nem elég a figyelem 90 percen keresztül való fenntartásához, hogy egy szerencsétlen balfácán, aki 30 éves korára egy percet nem dolgozott és a szülei tartják el, hagyja magát sodródni a teljesen hétköznapi körülmények által. Még a szerelmi szálat is sikerül érdektelenné tenni, mert emberünk semmi tudatosat nem tesz azért, hogy a BKV-ellenőr csajt, aki megtetszik neki a buszon, újra megtalálja vagy a lelépett barátnőjét visszaszerezze. Ilyen erővel azt is mutathatták volna másfél óráig, ahogy egy kékmoszatot ringat a víz, nem is bírtam a filmet végignézni, az utolsó 10 percről kijöttem (ha abban lett volna a katarzis, akkor bocsi),
- nincsenek benne rendesen megírva a párbeszédek: több jelenetben nyilvánvalóan improvizáltak a színészek, ráadásul ezt az alkotók megpróbálják úgy eladni, mintha ettől lenne a dolog hiteles. Pedig a történet hiányát még lehetett volna kompenzálni néhány frappáns, vicces vagy érdekes szöveggel,
- nincsen benne érdekes, szimpatikus karakter: a főszereplő egy rakás szerencsétlenség, álmok, ambíció, kiállás, hobbi, érdeklődés vagy legalább perverzió nélkül. 30 éves korára bírta elvégezni az egyetemet filmtörténet szakon, de még ez sem érdekli (egyszer rákérdeznek, hogy milyen filmeket szeret, és erre se tud semmit se mondani). A szülei tartják el, de azért nem nyomorog egyáltalán. Az ég világon semmi érdekes nem történt vele egész életében. Se jó, se rossz. Ja bocs, nemrég kirúgta a barátnője. Mekkora sztori!
- nem akar és nem is tud mondani semmit: legalább is semmi érdekeset, nagyjából azon kívül, hogy az alkotók legnagyobb generációs élménye a piálás a "világszínvonalú" pesti bulinegyedben (anyu pénzén), meg persze deszar hely Magyarország meg hogy mindenki elmegy innen.
De az igazán felháborító nem is az, hogy a film rossz lett, mert van az úgy, hogy nem jön a jó ötlet. Itt viszont a történet egyáltalán nem fikció: a rendező Reisz Gábor és a főszereplő Ferenczik Áron bevallottan önéletrajzi ihletésű filmet csináltak. Borzasztó érzés, hogy a mozijegy kifizetésével olyan arcokat támogattam, mint a főszereplő, akik 30 éves korukig nem dolgoztak semmit, nem történt velük semmi, nem érdekli őket semmi és nem is nagyon ismernek többet a világból a Szóda-Szimpla-Fogasház-Kuplung négyszögön túl.
A legárulkodóbb ezeknek a srácoknak a világképéről az a viccesnek szánt és még a trailerbe is hangulati húzóelemként betett beszólás, amikor a főszereplő megkérdezi magától, hogy miért fél a BKV-ellenőröktől akkor is, ha van bérlete. Persze ha ezt valami tini hülyegyerek nyögi be a buszon, az még valahol érthető, de szerintem felnőtt, minimális szociális érzékenységgel rendelkező, gondolkodó emberek számára a legadekvátabb érzés egy BKV-ellenőrrel kapcsolatban legfeljebb a sajnálat lehet - ők ugyanis egész nap a hidegben, koszos járatokon és aluljárókban küszködnek egy csomó primitív és aggresszív utassal kb. havi nettó 70 ezerért. Pont annyiért, amennyit a film főszereplője, Áron költ az albérletére - a szülei pénzéből. Azt, hogy a készítők mennyire el vannak tájolva, semmi nem mutatja jobban, minthogy mindenhol angol felirattal tolják a filmet - ezek tényleg azt hiszik, hogy egy szerencsétlen félkegyelmű rém unalmas sztorija bárkit érdekelni fog, csak azért mert be van vágva pár kép a hangulatos pesti romkocsmákról?
Szóval a film alkotóinak a Szénbányász blog ajánlása annyi lenne, hogy menjenek el díszletpakolónak egyszer legalább olyan filmek forgatására, mint a Valami Amerika vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát, és akkor 1) közelebbi ismereteket szereznek a munka koncepciójáról, 2) rájuk ragadhat valami arról, hogy kell nézhető filmeket készíteni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
XEP 2014.12.12. 03:54:35
"mint a Valami Amerika vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát"
OMG
Gyingizik 2014.12.12. 08:36:16
Nekem is van egy pár ilyen ismerősöm: büfé szak, munkanélküli, szülein élősködik 35 évesen, de arc az van hozzá, meg örökös elégedetlenkedés, hogy Magyarországon semmi se jó, Londonban viszont minden jobb. Ki is megy pizzafutárnak, majd két hét múlva jön is vissza: ott dolgozni is kellett volna! Én is átéltem az ilyen fazonnal való beszélgetés során, hogy éppen a szakjáról, szakmájáról nincsen semmi ismerete. Pl. tőlem (akinek nincs bölcsész diplomája) kérdezi egy dolgozatához, hogy kik voltak az amerikai sci fi aranykorának híres írói stb. Szánalmas.
És így, hogy önéletrajzi filmként csinálták az alkotók, még ütősebb.
Tóth Viktor 2014.12.12. 09:07:49
janoszeged 2014.12.12. 12:40:25
hopptarisznyarák 2014.12.12. 13:43:55
Az elfuserált életű koravén egyetemistákon én is csak röhögök, de a készítők nem ilyenek, .. vagy legalábbis most kiemelkedtek... mert elég komoly dolgot tettek le az asztalra két év meló után.
botkutyab 2014.12.12. 17:35:17
Leone_510 2014.12.12. 18:09:32
azért ugye tudod, hogy azt a kis igazságot amit leírtál ezzel telibehánytad ?
danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.12.12. 19:06:55
Farkasbab 2014.12.12. 20:35:20
Nem az ízléseddel van baj, hanem az émelyítő tudatlanságoddal.
chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2014.12.13. 11:15:47
efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2014.12.13. 12:59:03
flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.25. 20:41:49
sunblind 2015.11.26. 09:08:11
Ez simán egy nettó ócska szar. Annyi értelme van, hogy karikatúra nélkül, egészen részletesen és hitelesen ábrázol egy teljesen súlytalan balfaszt. Hogy hogyan lesz ebből a tavalyi év legsikeresebb hazai filmje, az igazából számomra nem értelmezhető. Ahol nem végtelenül unalmas, ott meg kínosan erőltetett. Elképesztő ritka, hogy nem nézek végig filmet, de ebből az utolsó negyed óra nekem sincs meg. Sokkal több értelme volt, hogy inkább felmostam helyette.