A Nagy Szénbányász Díj

Blogunkban a kortárs művészet "remekeit" kívánjuk a nagyközönség számára közelebb hozni műértő kritikáinkon keresztül. Kritikai szemléletünk alapvetően a kispolgári földhözragadtságból valamint a proletár materializmusból táplálkozik, ars poeticánkat leginkább a klasszikus "bazmeg, ilyet én is tudok!" jelmondat fejezi ki. Ha a kedves olvasó érezte már magát átverve egy műalkotás szemlélődése közben, és legszívesebben inkább szénbányába küldte volna dolgozni az alkotót, hogy megtanulja, mi az a kemény munka, akkor írja meg nekünk a szenbanyaszKUKACgmail.com-ra.

2014.12.11. 01:17 Carbonaro

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan? - Dehogy is, csak egy szokásosan béna magyar film

A blogban eddig hanyagoltuk a filmeket, főleg a magyar kortárs művészfilmeket, mert azok amúgy is annyira köztudottan szarok, hogy nincs hírértéke ezt még egyszer leírni. Most viszont kivételt teszünk: a "VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan" című - már ha ezt tényleg címnek lehet nevezni - borzalmat ugyanis annyira tolják mostanában ahhoz képest amennyire elfuserált, hogy valakinek ki kell mondani végre: a király meztelen.

A VAN megbízhatóan hozza egy rossz film gyakorlatilag összes tipikus hibáját:

- nincs benne történet: mármint az nem elég a figyelem 90 percen keresztül való fenntartásához, hogy egy szerencsétlen balfácán, aki 30 éves korára egy percet nem dolgozott és a szülei tartják el, hagyja magát sodródni a teljesen hétköznapi körülmények által. Még a szerelmi szálat is sikerül érdektelenné tenni, mert emberünk semmi tudatosat nem tesz azért, hogy a BKV-ellenőr csajt, aki megtetszik neki a buszon, újra megtalálja vagy a lelépett barátnőjét visszaszerezze. Ilyen erővel azt is mutathatták volna másfél óráig, ahogy egy kékmoszatot ringat a víz, nem is bírtam a filmet végignézni, az utolsó 10 percről kijöttem (ha abban lett volna a katarzis, akkor bocsi),

- nincsenek benne rendesen megírva a párbeszédek: több jelenetben nyilvánvalóan improvizáltak a színészek, ráadásul ezt az alkotók megpróbálják úgy eladni, mintha ettől lenne a dolog hiteles. Pedig a történet hiányát még lehetett volna kompenzálni néhány frappáns, vicces vagy érdekes szöveggel,

- nincsen benne érdekes, szimpatikus karakter: a főszereplő egy rakás szerencsétlenség, álmok, ambíció, kiállás, hobbi, érdeklődés vagy legalább perverzió nélkül. 30 éves korára bírta elvégezni az egyetemet filmtörténet szakon, de még ez sem érdekli (egyszer rákérdeznek, hogy milyen filmeket szeret, és erre se tud semmit se mondani). A szülei tartják el, de azért nem nyomorog egyáltalán. Az ég világon semmi érdekes nem történt vele egész életében. Se jó, se rossz. Ja bocs, nemrég kirúgta a barátnője. Mekkora sztori!

- nem akar és nem is tud mondani semmit: legalább is semmi érdekeset, nagyjából azon kívül, hogy az alkotók legnagyobb generációs élménye a piálás a "világszínvonalú" pesti bulinegyedben (anyu pénzén), meg persze deszar hely Magyarország meg hogy mindenki elmegy innen.

 

De az igazán felháborító nem is az, hogy a film rossz lett, mert van az úgy, hogy nem jön a jó ötlet. Itt viszont a történet egyáltalán nem fikció: a rendező Reisz Gábor és a főszereplő Ferenczik Áron bevallottan önéletrajzi ihletésű filmet csináltak. Borzasztó érzés, hogy a mozijegy kifizetésével olyan arcokat támogattam, mint a főszereplő, akik 30 éves korukig nem dolgoztak semmit, nem történt velük semmi, nem érdekli őket semmi és nem is nagyon ismernek többet a világból a Szóda-Szimpla-Fogasház-Kuplung négyszögön túl.

A legárulkodóbb ezeknek a srácoknak a világképéről az a viccesnek szánt és még a trailerbe is hangulati húzóelemként betett beszólás, amikor a főszereplő megkérdezi magától, hogy miért fél a BKV-ellenőröktől akkor is, ha van bérlete. Persze ha ezt valami tini hülyegyerek nyögi be a buszon, az még valahol érthető, de szerintem felnőtt, minimális szociális érzékenységgel rendelkező, gondolkodó emberek számára a legadekvátabb érzés egy BKV-ellenőrrel kapcsolatban legfeljebb a sajnálat lehet - ők ugyanis egész nap a hidegben, koszos járatokon és aluljárókban küszködnek egy csomó primitív és aggresszív utassal kb. havi nettó 70 ezerért. Pont annyiért, amennyit a film főszereplője, Áron költ az albérletére - a szülei pénzéből. Azt, hogy a készítők mennyire el vannak tájolva, semmi nem mutatja jobban, minthogy mindenhol angol felirattal tolják a filmet - ezek tényleg azt hiszik, hogy egy szerencsétlen félkegyelmű rém unalmas sztorija bárkit érdekelni fog, csak azért mert be van vágva pár kép a hangulatos pesti romkocsmákról?

Szóval a film alkotóinak a Szénbányász blog ajánlása annyi lenne, hogy menjenek el díszletpakolónak egyszer legalább olyan filmek forgatására, mint a Valami Amerika vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát, és akkor 1) közelebbi ismereteket szereznek a munka koncepciójáról, 2) rájuk ragadhat valami arról, hogy kell nézhető filmeket készíteni.

13 komment

Címkék: Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan Ferenczik Áron


A bejegyzés trackback címe:

https://szenbanyasz.blog.hu/api/trackback/id/tr436973951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

XEP 2014.12.12. 03:54:35

Most jól megmondtad...

"mint a Valami Amerika vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát"

OMG

Gyingizik 2014.12.12. 08:36:16

Egy dolog miatt mégis érdemes volt elkészülnie: felhívja a figyelmet e jelenségre. Sokan, főleg szülők még mindig azt hiszik, minden diploma ugyanannyit ér, mindegyikért ugyanannyit kell tenni az orvostól a művszerv-kommunikáció szakig. Vmit, akinek diplomája van, az már attól befutott, sínre van pakolva az élete stb. című téveszme.
Nekem is van egy pár ilyen ismerősöm: büfé szak, munkanélküli, szülein élősködik 35 évesen, de arc az van hozzá, meg örökös elégedetlenkedés, hogy Magyarországon semmi se jó, Londonban viszont minden jobb. Ki is megy pizzafutárnak, majd két hét múlva jön is vissza: ott dolgozni is kellett volna! Én is átéltem az ilyen fazonnal való beszélgetés során, hogy éppen a szakjáról, szakmájáról nincsen semmi ismerete. Pl. tőlem (akinek nincs bölcsész diplomája) kérdezi egy dolgozatához, hogy kik voltak az amerikai sci fi aranykorának híres írói stb. Szánalmas.
És így, hogy önéletrajzi filmként csinálták az alkotók, még ütősebb.

Tóth Viktor 2014.12.12. 09:07:49

szerencsétlen troll...

janoszeged 2014.12.12. 12:40:25

Ezt a filmet vígjátéknak nevezni túlzás. Esetleg szatíra? Egyszer-kétszer elmosolyodtam rajta.

hopptarisznyarák 2014.12.12. 13:43:55

Nekem tetszett a film. Van hangulata. Egyedi megoldásokat is látunk. És becsülöm, hogy nulla pénzből oldottak meg mindent. Ehhez képest mégis érzéseket generál a nézőben, nem úgy mint a millárdos költségvetésű amerikai filmek, amiket abban a pillanatban elfelejtesz, ahogy kimész a moziból. A te értékrendeddel van valami gáz, mert ahhoz képest, hogy magyar film, nagyon sokan bemennek miatta a moziba. Pedig gondolhatod, hogy nincs ennyi léhűtő romkocsmás a városban. Sajnálhatod, hogy lemaradtál a végéről, mert a stáblista igazán egyedi lett, és nagyon életvidám.
Az elfuserált életű koravén egyetemistákon én is csak röhögök, de a készítők nem ilyenek, .. vagy legalábbis most kiemelkedtek... mert elég komoly dolgot tettek le az asztalra két év meló után.

Leone_510 2014.12.12. 18:09:32

"menjenek el díszletpakolónak egyszer legalább olyan filmek forgatására, mint a Valami Amerika vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát, és akkor 1) közelebbi ismereteket szereznek a munka koncepciójáról"

azért ugye tudod, hogy azt a kis igazságot amit leírtál ezzel telibehánytad ?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.12.12. 19:06:55

@Leone_510: Szerintem ez valami modoros blog jellegű dolog és ez lett volna a csattanó.

Farkasbab 2014.12.12. 20:35:20

Kérlek, tegyél egy szívességet a magyar filmnek. Ne nézz meg semmit. Mindenkinek jobb lesz így.
Nem az ízléseddel van baj, hanem az émelyítő tudatlanságoddal.

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2014.12.13. 11:15:47

Te carbonara, arról nem akarsz cikket írni, hogy milyen unalmas, hogy az összes western film a vadnyugaton játszódik? Kb ilyen szintű kritika hibának felróni egy filmnél, hogy improvizációk vannak benne.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2014.12.13. 12:59:03

Öcsém, carbonaro, maradj csak meg a csákánynál, az tán jól áll a kezedben. Más nemigen.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.12.25. 20:41:49

Utolsó szóig egyetértek a posztolóval. Nem mintha a Valami Amerika egy kiemelkedő alkotás lenne de nem is annak szánták. A filmet úgy mentem el megnézni a családdal, hogy előtte elolvastam a kritikákat miszerint a filmért sorba állnak az emberek. Ehelyett pont ugyanazt tapasztaltam, amit a posztoló leírt. Eddig sem voltam nagy véleménnyel a magyar filmgyártásról de ha ez a főiskoláról kijövő generáció színvonala a mélyrepülés tovább folytatódik.

sunblind 2015.11.26. 09:08:11

Fúdejó, hogy megtaláltam ezt. Én elég sok filmet fogyasztok, és sokkal inkább keresem az érdekességeket, mint a közönségvonalat. Nem láttam ezt moziban, most sikerült megvásárolnom a DVD-t (höh) és megnéznem.
Ez simán egy nettó ócska szar. Annyi értelme van, hogy karikatúra nélkül, egészen részletesen és hitelesen ábrázol egy teljesen súlytalan balfaszt. Hogy hogyan lesz ebből a tavalyi év legsikeresebb hazai filmje, az igazából számomra nem értelmezhető. Ahol nem végtelenül unalmas, ott meg kínosan erőltetett. Elképesztő ritka, hogy nem nézek végig filmet, de ebből az utolsó negyed óra nekem sincs meg. Sokkal több értelme volt, hogy inkább felmostam helyette.